voorwaarden
- DEFINITIES
In onderhavige algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
–de advocaat: Francis Van Mechelen, met kantoor te 2310 Rijkevorsel, Oude Braak 89 ingeschreven in de KBO met ondernemingsnummer 0818.689.502 verbonden aan de balie van Antwerpen.
–de cliënt: de natuurlijke persoon of rechtspersoon voor wie de advocaat opdrachten uitvoert en prestaties levert en met wie de advocaat een schriftelijke of mondelinge overeenkomst heeft gesloten.
- INFORMATIE
2.1. De advocaat informeert de cliënt stipt over de uitvoering van zijn opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak.
2.2. De cliënt geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, op eigen initiatief dan wel op verzoek van de advocaat, alle nuttige en correcte informatie aan de advocaat.
2.3. De advocaat is ingeschreven aan de balie van Antwerpen en zijn zodoende onderworpen aan de reglementen van de Orde van Vlaamse balies en van de Nationale Orde, die geraadpleegd kunnen worden op de website van de Orde van Vlaamse Balies.
- BEROEP OP DERDEN
3.1. De advocaat doet slechts met uitdrukkelijke instemming van de cliënt een beroep op andere derden, zoals notarissen, deskundigen of accountants, gekozen in overleg met de cliënt, tenzij in geval van hoogdringendheid.
3.2.Deze instemming kan zowel mondeling als schriftelijk worden gegeven.
3.3. Elk beroep op derden geschiedt in naam en voor rekening van de cliënt, hetgeen ook zo zal worden meegedeeld aan de betrokken derde. De cliënt geeft hier uitdrukkelijk volmacht toe aan de advocaat.
- KOSTEN EN ERELONEN
4.1. Het ereloon:
4.1.1. Het ereloon is de vergoeding voor de door de advocaat geleverde diensten. Bij de aanvang van het dossier wordt met de cliënt een uurtarief afgesproken.Tenzij anders overeengekomen, worden de erelonen berekend op basis van de geleverde prestaties aan de hand van een uurtarief.
4.1.2. Deze tarieven variëren als volgt:
-Voor de advocaat : tussen de 100,- en 150,- € (excl. BTW);
-Voor advocaat-medewerkers: 90,- en 130,- € (excl. BTW);De advocaat is gerechtigd om zijn prestaties maandelijks te facturen aan de klant en/of voorschotten te factureren voor de nog te leveren prestaties
4.1.3. In bijzondere situaties en rekening houdende met de complexiteit en vereiste specialisatie, de eventuele hoogdringendheid en/of het belang van de zaak, kunnen andersluidende afspraken worden gemaakt.
4.1.4. Behoudens wettelijke of reglementaire uitzonderingen, is de advocaat verplicht op zijn prestaties BTW aan te rekenen aan het tarief van 21%.
4.1.5. In een schriftelijke of mondelinge individuele overeenkomst kan ook een succesfee worden afgesproken, waarvan de berekeningsmethode desgevallend zal worden overeengekomen.
4.1.6. Partijen kunnen steeds een samenwerking overeenkomen in de vorm van een abonnement. Indien partijen verkiezen te werken via een abonnement, zal een specifieke schriftelijke abonnementsovereenkomst tussen partijen worden afgesloten.
4.2. KOSTEN
4.2.1. De gerechtskosten en andere kosten ( zoals de kosten van een gerechtsdeurwaarder, griffie- en rolrechten, kosten voor opzoekingen, vertalingen, kosten van deskundigenonderzoek, enz…) dienen steeds door de cliënt te worden voldaan.
4.2.2. In de hypothese deze kosten door de advocaat worden voorgeschoten, zal de advocaat deze kosten onmiddellijk doorrekenen aan de cliënt.
4.2.3. Kantoorkosten (beheer en bewaring van het dossier, secretariaats-, kopie-, verplaatsingskosten) worden bij het afsluiten van het dossier aan de cliënt afgerekend.
4.2.4. Behoudens andersluidende afspraken, geldt de volgende tarifering:
- verplaatsingskosten : 0,50 €/km
- kopiename : 0,2 €/kopie
- openen, beheer en bewaring[1] dossier : 150 €
- brief : 10 €
- aangetekende brief : 15 €
4.2.5. Het is de cliënt steeds toegelaten een tussentijdse kostenafrekening aan de advocaat te verzoeken.
- FACTURATIE EN BETALING
5.1. De advocaat kan voor de aanvang van de opdracht en lopende de behandeling van de zaak één of meerdere voorschotten factureren. Een voorschot is het forfaitair bedrag dat de cliënt betaalt aan de advocaat, voorafgaand aan een gedetailleerde eindfactuur van ereloon en kosten.
5.2. Alle facturen van de advocaat zijn binnen veertien dagen na de verzending betaalbaar. De advocaat kan, indien dit voor de goede dienstverlening noodzakelijk is, gemotiveerd een kortere betalingstermijn bepalen.
5.3. Indien de cliënt niet akkoord gaat met de facturatie moet hij deze binnen veertien dagen na ontvangst per aangetekend schrijven protesteren.
5.4. Bij gebreke van betaling binnen de opgelegde termijn, kunnen de werkzaamheden worden opgeschort door de advocaat. In geval van een opschorting van de werkzaamheden, zal de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte worden gesteld. De advocaat is niet aansprakelijk voor schade welke ontstaat als gevolg van de opschorting van de werkzaamheden om voormelde reden.
5.5. Na schriftelijke aanmaning tot betaling van de openstaande factu(u)r(en) en bij gebrek aan terecht bevonden protest, is de cliënt op het openstaande saldo rente verschuldigd gelijk aan de wettelijke rentevoet vanaf de datum van de aanmaning of de interest van de wet op de handelstransacties (W 2/8/2002) alsmede een schadevergoeding à rato van 10% op het openstaande saldo, met een minimum van 250,- euro en een maximum van 2.500,- euro.
- DERDENGELDEN
6.1.De advocaat stort alle bedragen die hij voor zijn cliënt ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan zijn cliënt. Indien de advocaat een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt hij de cliënt van de ontvangst van het bedrag en brengt hij hem op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort. Deze regel is niet van toepassing op ontvangen bedragen kleiner dan 250,- euro.
6.2.De advocaat mag op de bedragen die hij ontvangt in naam of voor rekening van de cliënt sommen inhouden tot dekking van de openstaande provisienota’s, tussentijdse afrekeningen en/of eindstaat. Hij brengt de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte.
6.3.Het feit dat de advocaat het bedrag van de openstaande provisienota’s, tussentijdse afrekeningen en/of eindstaat inhoudt op dergelijke bedragen, verandert niets aan de verplichting van de cliënt om de verschuldigde btw daarop te voldoen, en dit via een of meer afzonderlijke betalingen aan de advocaat voor zover de derdengelden in kwestie onvoldoende zouden zijn om het volledige verschuldigde bedrag aan btw te voldoen.
6.4.De advocaat stort alle bedragen die hij van de cliënt ontvangt voor rekening van derden onmiddellijk door aan deze derden.
- AANSPRAKELIJKHEID
7.1.De verbintenissen die de advocaat op zich neemt in de uitvoering van zijn opdracht zijn inspanningsverbintenissen, tenzij in de eventuele schriftelijke overeenkomst tussen de advocaat en de cliënt uitdrukkelijk het tegendeel werd overeengekomen.
7.2.In geen geval kan de advocaat aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit onjuiste en/of onvolledige informatie afkomstig van de cliënt of zijn aangestelden.
7.3. De advocaat is verzekerd voor zijn beroepsaansprakelijkheid voor een bedrag van 1.250.000,- euro per schadegeval. De door de Orde van Vlaamse balies onderschreven polis bij Amlin Europe wordt op verzoek ter inzage meegedeeld.
7.4. Op verzoek van de cliënt kan voor de specifieke behandeling van zijn zaak een hogere verzekering worden afgesloten. Wanneer geen zulke hogere verzekering wordt afgesloten, wordt de gewone verzekering door de cliënt als voldoende beschouwd.
7.5. Tenzij in geval van opzet van de advocaat, is de aansprakelijkheid van de advocaat in ieder geval beperkt tot het bedrag waarvoor de advocaat is verzekerd, onverminderd de gebeurlijke bijzondere bescherming die aan consumenten toekomt op basis van wettelijke of reglementaire bepalingen.
7.6. Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar de schade niet dekt, zonder dat de advocaat hieraan fout heeft, wordt de schadevergoeding op grond van een beroepsfout van de advocaat beperkt in hoofdsom, kosten en intrest tot een bedrag van 5.000,- euro.
- BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
8.1. Zowel de cliënt als de advocaat kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door de advocaat resp. de cliënt daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen. De advocaat maakt zijn eindstaat van kosten en ereloon over aan de cliënt, rekening houdende met zijn prestaties en/of voorgeschoten kosten tot aan de beëindiging van de overeenkomst. Louter omwille van de beëindiging van de overeenkomst op zich kan noch de advocaat, noch de cliënt schadevergoeding vragen.
8.2. In geval van beëindiging van de overeenkomst door de advocaat, zal de advocaat rekening houden met de mogelijkheid voor de cliënt om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaat.
8.3. Op eerste verzoek zal de advocaat aan de cliënt de stukken van het dossier terugbezorgen, met uitzondering van vertrouwelijke documenten conform de regels van de deontologie.
9. NIETIGHEID, ONGELDIGHEID EN/OF ONAFDWINGBAARHEID
9.1. De nietigheid, ongeldigheid en/of onafdwingbaarheid van een of meerdere bedingen van onderhavige algemene voorwaarden of van de overeenkomst die tussen de advocaat en de cliënt werd gesloten, doet op geen enkele wijze afbreuk aan de geldigheid en de afdwingbaarheid van de overige bedingen. Een eventueel nietig, ongeldig en/of onafdwingbaar beding zal worden vervangen door een geldig en afdwingbaar beding dat zo goed mogelijk overeenstemt met de bedoeling van partijen en de geest van onderhavige algemene voorwaarden of van de overeenkomst die tussen de advocaat en de cliënt werd gesloten.
- TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTER
10.1. De overeenkomst tussen partijen en onderhavige algemene voorwaarden die daarop van toepassing zijn, zijn uitsluitend onderworpen aan en dienen te worden uitgelegd en geïnterpreteerd overeenkomstig het Belgische recht.
10.2. Alle geschillen ontstaan uit of met betrekking tot de overeenkomst tussen partijen en onderhavige algemene voorwaarden die daarop van toepassing zijn, zullen exclusief ter beslechting worden voorgelegd aan de rechtbanken van Antwerpen.
10.3. De voorwaarden in de overeenkomst tussen advocaat en cliënt gelden bij voorrang in geval van strijdigheid met algemene voorwaarden.
***
[1] op de advocaat rust de wettelijke verplichting het dossier te bewaren gedurende een termijn van 5 jaren vanaf het afsluiten van het dossier